En økonomisk plan giver dig et vigtigt overblik over dine indtægter og udgifter samt fremtidige mål for din virksomhed. I denne artikel gennemgår vi hvordan du laver en økonomisk plan, der hjælper din virksomhed med at vækste og samtidig holde styr på økonomien.
Dit budget er grundlaget for den økonomiske plan. Det giver dig et klart billede af virksomhedens indtægter og udgifter, så du har styr på din økonomiske ramme.
Indtægter: Opgør dine forventede indtægter baseret på dit nuværende salg og forventninger til fremtiden samt eventuelle øvrige indtægtskilder.
Udgifter: Identificer dine faste udgifter (fx. husleje, lønningerog forsikringer m.fl.) og forventede variable udgifter (materialer, markedsføring, m.fl.) med udgangspunkt i det forventede salg. HUSK også at tage højde for Skat og moms.
Likviditet er afgørende for, at din virksomhed er levedygtig samt undgår betalingsproblemer. En likviditetsplan hjælper dig med at forudse, hvornår pengene vil komme ind, og hvornår du skal betale regninger.
Indtægtsstrøm: Opgør, hvornår du forventer at modtage betaling fra dine kunder
Udgiftsstrøm: Opgør, hvornår de store udgifter falder, og hvordan du kan styre likviditeten for at sikre, at du altid har likviditet til at dække dine omkostninger.
En økonomisk plan skal også omfatte mål for fremtiden. Overvej, hvad du gerne vil opnå og ikke mindst, hvordan du kan nå dine mål.
Kort sigt: Hvad er dine mål for de næste 6-12 måneder? Måske er det at øge salget, reducere omkostninger eller forbedre din likviditet.
Lang sigt: Er der nogen store investeringer du vil lave? Skal du ansætte flere medarbejdere, skrue op for markedsføringen eller noget helt tredje.
Når du laver din økonomiske plan, skal du overveje, om du har tilstrækkelig likviditet til at opnå dine mål. Det kan være nødvendigt at søge ekstern finansiering, hvis du planlægger større investeringer.
Egenkapital vs. lån: Overvej, om du vil finansiere virksomhedens vækst med egenkapital (egne penge) eller ved at optage eksterne lån.
Investeringer: Overvej, hvilke investeringer der er nødvendige for at realisere din plan og vigtigt, hvordan de vil påvirke virksomhedens økonomi og særligt likviditet.
En økonomisk plan er ikke statisk. Du bør derfor løbende revidere din plan for at sikre, at den afspejler virkeligheden for både din virksomhed og det marked du driver virksomhed i. Hvis du oplever uforudsete udgifter eller ekstraordinære indtægter, er det vigtigt at du justerer planen for at holde den rigtige kurs.
En økonomisk plan er bare et rigtig vigtigt værktøj for enhver virksomhedsejer. Den giver dig et vigtigt overblik og hjælper dig til, at træffe de rette beslutninger.
Du får garanteret spandevis af ubrugelige nyhedsmails, så vi har skåret det ned til benet og udsender kun 4-6 årlige nyhedsmails. Og de kan selvfølgelig altid afmeldes igen.